गुरुवार, 7 अप्रैल 2011

नाट्यशास्त्र पंचम अध्याय


    .. नाट्यशास्त्रम् अध्याय ५ ..
    .. श्रीरस्तु ..
    भरतमुनिप्रणीतं नाट्यशास्त्रम्
    अथ पूर्वरङ्गविधानो नाम पञ्चमोऽध्यायः .

    भरतस्य वचः श्रुत्वा नाट्यसन्तानकारणम् .
    पुनरेवाब्रुवन्वाक्यमृषयो हृष्टमानसाः .. १..
    यथा नाट्यस्य जन्मेदं जर्जरस्य च सम्भवः .
    विघ्नानां शमनं चैव दैवतानां च पूजनम् .. २..
    तदस्माभिः श्रुतं सर्वं गृहीत्वा चावधारितम् .
    निखिलेन यथातत्त्वमिच्छामो वेदितुं पुनः .. ३..
    पूर्वरङ्गं महातेजः सर्वलक्षणसंयुतम् .
    यथा बुद्ध्यामहे ब्रह्मंस्तथा व्याख्यातुमर्हसि .. ४..
    तेषां तु वचनं श्रुत्वा मुनीनां भरतो मुनिः .
    प्रत्युवाच पुनर्वाक्यं पूर्वरङ्गविधिं प्रति .. ५..
    पूर्वरङ्गं महाभागा गदतो मे निबोधत .
    पादभागाः कलाश्चैव परिवर्तास्तथैव च .. ६..
    यस्माद्रङ्गे प्रयोगोऽयं पूर्वमेव प्रयुज्यते .
    तस्मादयं पूर्वरङ्गो विज्ञेयो द्विजसत्तमाः .. ७..
    अस्याङ्गानि तु कार्याणि यथावदनुपूर्वशः .
    तन्त्रीभाण्डसमायोअगैः पाठ्ययोगकृतैस्तथा .. ८..
    प्रत्याहारोऽवतरणं तथा ह्यारम्भ एव च .
    आश्रावणा वक्त्रपाणिस्तथा च परिघट्टना .. ९..
    सङ्घोटना ततः कार्या मार्गासारितमेव च .
    ज्येष्ठमध्यकनिष्ठानि तथैवासारतानि च .. १०..
    एताअनि तु बहिर्गीतान्यन्तर्यवनिकागतैः .
    प्रयोक्तृभिः प्रयोज्यानि तन्त्रीभाण्डकृतानि च ..११..
    ततः सर्वैस्तु कुतपैः संयुक्तानीह कारयेत् .
    विघट्य वै यवनिकां नृत्तपाठ्यकृतानि तु .. १२..
    गीतानां मद्रकादीनां योज्यमेकं तु गीतकम् .
    वर्धमानमथापीह ताण्डवं यत्र युज्यते .. १३..
    ततश्चोत्थापनं कार्यं परिवर्तनमेव च .
    नान्दी शुष्कावकृष्टा च रङ्गद्वारं तथैव च .. १४..
    चारि चैव ततः कार्या महाचारी तथैव च .
    त्रिकं प्ररोचनां चापि पूर्वरङ्गे भवन्ति हि .. १५..
    एतान्यङ्गानि कार्याणि पूर्वरङ्गविधौ द्विजाः .
    एतेषां लक्षणमहं व्याख्यास्याम्यनुपूर्वशः .. १६..
    कुतपस्य तु विन्यासः प्रत्याहार इति स्मृतः .
    तथावतरणं प्रोक्तं गायिकानां निवेशनम् .. १७..
    परिगीतक्रियारम्भ आरम्भ इति कीर्तितः .
    आतोद्यरञ्जनार्थं तु भवेदाश्रावणाविधिः .. १८..
    वाद्यवृत्तिविभागार्थं वक्त्रपाणिर्विधीयते .
    तन्त्र्योजःकरणार्थं तु भवेच्च परिघट्टना .. १९..
    तथा पाणिविभागार्थं भवेत्संघोटनाविधिः .
    तन्त्रीभाण्डसमायोगान्मार्गासारितमिष्यते .. २०..
    कलापातविभागार्थं भवेदासारितक्रिया .
    कीर्तनाद्देवतानां च ज्ञेयो गीतविधिस्तथा .. २१..
    [अतः परं प्रवक्ष्यमि ह्युत्थापनविधिक्रियाम् .]
    यस्मादुत्थापयन्त्यत्र प्रयोगं नान्दिपाठकाः .
    पूर्वमेव तु रङ्गेऽस्मिंस्तस्मादुत्थापनं स्मृतम् .. २२..
    यस्माच्च लोकपालानां परिवृत्य चतुर्दिशम् .
    वन्दनानि प्रकुर्वन्ति तस्माच्च परिवर्तनम् .. २३..
    आशीर्वचनसंयुक्ता नित्यं यस्मात्प्रयुज्यते .
    देवद्विजनृपादीनां तस्मान्नान्दीति संज्ञिता .. २४..
    अत्र शुष्काक्षरैरेव ह्यवकृष्टा ध्रुवा यतः .
    तस्माच्छुष्कावकृष्टेयं जर्जरश्लोकदर्शिता .. २५..
    यस्मादभिनयस्त्वत्र प्रथमं ह्यवतार्यते .
    रङ्गद्वारमतो ज्ञेयं वागङ्गाभिनयात्मकम् .. २६..
    शृङ्गारस्य प्रचरणाच्चारी सम्परिकीर्तिता .
    रौद्रप्रचरणाच्चापि महाचारीति कीर्तिता .. २७..
    विदूषकः सूत्रधारस्तथा वै पारिपार्श्वकः .
    यत्र कुर्वन्ति सञ्जल्पं तच्चापि त्रिगतं मतम् .. २८..
    उपक्षेपेण काव्यस्य हेतुयुक्तिसमाश्रया .
    सिद्धेनामन्त्रणा या तु विज्ञेया स प्ररोचना .. २९..
    अतः परं प्रवक्ष्यामि ह्याश्रावणविधिक्रियाम् .
    बहिर्गीतविधौ सम्यगुत्पत्तिं कारणं तथा .. ३०..
    चित्रदक्षिणवृतौ तु सप्तरूपे प्रवर्तिते .
    सोपोहने सनिर्गीते देवस्तुत्यभिनन्दिते .. ३१..
    नारदाद्यैस्तु गन्धर्वैः सभायां देवदानवाः .
    निर्गीतं श्राविताः सम्यग्लयतालसमन्वितम् .. ३२..
    तच्छ्रुत्वा तु सुखं गानं देवस्तुत्यभिनन्दितम्
    अभवन्क्षुभिताः सर्वे मात्सर्याद्दैत्यराक्षसाः .. ३३..
    सम्प्रधार्य च तेऽन्योन्यमित्यवोचन्नवस्थिताः .
    निर्गीतं तु सवादित्रमिदं गृह्णीमहे वयम् ..३४..
    सप्तरूपेण सन्तुष्टा देवाः कर्मानुकीर्तनात् .
    वयं गृह्णीम निर्गीतं तुष्यामोऽत्रैव सर्वदा .. ३५..
    ते तत्र तुष्टा दैत्यास्तु साधयन्ति पुनः पुनः .
    रुष्टाश्चापि ततो देवाः प्रत्यभाषन्त नारदम् .. ३६..
    एते तुष्यन्ति निर्गीते दानवा सह राक्षसैः .
    प्रणश्यतु प्रयोगोऽयं कथं वा मन्यते भवान् .. ३७..
    देवानां वचनं श्रुत्वा नारदो वाक्यमब्रवीत् .
    धातुवाद्याश्रयकृतं निर्गीतं मा प्रणश्यतु .. ३८..
    किन्तूपोहनसंयुक्तं धातुवाद्यविभूषितम् .
    भविष्यतीदं निर्गीतं सप्तरूपविधानतः .. ३९..
    निर्गीतेनावबद्धाश्च दैत्यदानवराक्षसाः .
    न क्षोभं न विघातं च करिष्यन्तीह तोषिताः .. ४०..
    एवं निर्गीतमेतत्तु दैत्यानां स्पर्धया द्विजाः .
    देवानां बहुमानेन बहिर्गीतमिति स्मृतम् .. ४१..
    धातुभिश्चित्रवीणायां गुरुलघ्वक्षरान्वितम् .
    वर्णालङ्कारसंयुक्तं प्रयोक्तव्यं बुधैरथ.. ४२..
    निर्गीतं गेयते यस्मादपदं वर्णयोजनात् .
    असूयया च देवानां बहिर्गीतमिदं स्मृतम् ..४३..
    निर्गीतं यन्मया प्रोक्तं सप्तरूपसमन्वितम् .
    उत्थापनादिकं यच्च तस्य कारणमुच्यते .. ४४..
    आश्रावणायां युक्तायां दैत्यास्तुष्यन्ति नित्यशः .
    वक्त्रपाणौ कृते चैव नित्यं तुष्यन्ति दानवाः .. ४५..
    परिघट्टनया तुष्टा युक्तायां राक्षसां गणाः .
    सङ्घोटनक्रियायां च तुष्यन्त्यपि च गुह्यकाः .. ४६..
    मार्गासारितमासाद्य तुष्टा यक्षा भवन्ति हि .
    गीतकेषु प्रयुक्तेषु देवास्तुष्यन्ति नित्यशः ..४७..
    वर्धमाने प्रयुक्ते तु रुद्रस्तुष्यति सानुगः .
    तथा चोत्थापने युक्ते ब्रह्मा तुष्टो भवेदिह .. ४८..
    तुष्यन्ति लोकपालाश्च प्रयुक्ते परिवर्तने .
    नान्दीप्रयोगेऽथ कृते प्रीतो भवति चन्द्रमाः .. ४९..
    युक्तायामवकृष्टायां प्रीता नागा भवन्ति हि .
    तथा शुष्कावकृष्टायां प्रीतः पितृगणो भवेत् ..५०..
    रङ्गद्वारे प्रयुक्ते तु विष्णुः प्रीतो भवेदिह .
    जर्जरस्य प्रयोगे तु तुष्टा विघ्नविनायकाः .. ५१..
    तथा चार्या प्रयुक्तायामुमा तुष्टा भवेदिह .
    महाचार्या प्रयुक्तायां तुष्टो भूतगणो भवेत् .. ५२..
    आश्रावणादिचार्यन्तमेतद्दैवतपूजनम् .
    पूर्वरङ्गे मया ख्यातं तथा चाङ्गविकल्पनम् .. ५३..
    देवस्तुष्यन्ति यो येन यस्य यन्मनसः प्रियम् .
    तत्तथा पूर्वरङ्गे तु मया प्रोकं द्विजोत्तमाः .. ५४..
    सर्वदैवतपूजार्हं सर्वदैवतपूजनम् .
    धन्यं यशस्यमायुष्यं पूर्वरङ्गप्रवर्तनम् ..५५..
    दैत्यदानवतुष्ट्यर्थं सर्वेषां च दिवौकसाम् .
    निर्गीतानि सगीतानि पूर्वरङ्गकृतानि तु .. ५६..
    [या विद्या यानि शिल्पानि या गतिर्यश्च चेष्टितम् .
    लोकालोकस्य जगतस्तदस्मिन्नाटकाश्रये .. ]
    निर्गीतानां सगीतानां वर्धमानस्य चैव हि .
    ध्रुवाविधाने वक्ष्यामि लक्षणं कर्म चैव हि .. ५७..
    प्रयुज्य गीतकविधिं वर्धमानमथापि च .
    गीतकान्ते ततश्चापि कार्या ह्युत्थापनी ध्रुवा .. ५८..
    अदौ द्वे च चतुर्थं चाप्यष्टमैकादशे तथा .
    गुर्वक्षराणि जानीयत्पादे ह्येकादशे तथा .. ५९..
    चतुष्पदा भवेत्सा तु चतुरश्रा तथैव च .
    चतुर्भिस्सन्निपातैश्च त्रिलया त्रियतिस्तथा .. ६०..
    परिवर्ताश्च चत्वारः पाणयस्त्रय एव च .
    जात्या चैव हि विश्लोका तां च तालेन योजयेत् .. ६१..
    शम्या तु द्विकला कार्या तलो द्विकल एव च .
    पुनश्चैककला शम्या सन्निपातः कलात्रयम् .. ६२..
    एवमष्टकलः कार्यः सन्निपातो विअचक्षणैः .
    चत्वारः सन्निपाताश्च परिवर्तः स उच्यते .. ६३..
    पूर्वं स्थितलयः कार्यः परिवर्तो विचक्षणैः .
    तृतीये सन्निपाते तु तस्या भाण्डग्रहो भवेत् .. ६४..
    एकस्मिन्परिवर्ते तु गते प्राप्ते द्वितीयके .
    कार्यं मध्यलये तज्ज्ञैः सूत्रधारप्रवेशनम् .. ६५..
    पुष्पाञ्जलिं समादाय रक्षामङ्गलसंस्कृताः .
    शुद्धवस्त्राः सुमनसस्तथा चाद्भुतदृष्टयः .. ६६..
    स्थानन्तु वैष्णवं कृत्वा सौष्ठवाङ्गपुरस्कृतम् .
    दीक्षिताः शुचयश्चैव प्रविशेयुः समं त्रयः .. ६७..
    भृङ्गारजर्जरधरौ भवेतां पारिपार्श्विकौ .
    मध्ये तु सूत्रभृत्ताभ्यां वृत्तः पञ्चपदीं व्रजेत् .. ६८..
    पदानि पञ्च गच्छेयुर्ब्रह्मणो यजनेच्छया .
    पदानाञ्चापि विक्षेपं व्याख्यास्याम्यनुपूर्वशः .. ६९..
    त्रितालान्तरविष्कम्भमुत्क्षिपेच्चरणं शनैः
    पार्श्वोत्थानोत्थितं चैव तन्मध्ये पातयेत्पुनः .. ७०..
    एवं पञ्चपदीं गत्वा सूत्रधारः सहेतरः .
    सूचीं वामपदे दद्याद्विक्षेपं दक्षिणेन च .. ७१..
    पुष्पाञ्जल्यपवर्गश्च कार्यो ब्राह्मेऽथ मण्डले .
    रङ्गपीठस्य मध्ये तु स्वयं ब्रह्मा प्रतिष्ठितः .. ७२..
    ततः सललितैर्हस्तैरभिवन्द्य पितामहम् .
    अभिवादानि कार्याणि त्रीणि हस्तेन भूतले .. ७३..
    कालप्रकर्षहेतोश्च पादानां प्रविभागतः .
    सूत्रधारप्रवेशाद्यो वन्दनाभिनयान्तकः .. ७४..
    द्वितीयः परिवर्तस्तु कार्यो मध्यलयाश्रितः .
    ततः परं तृतीये तु मण्डलस्य प्रदक्षिणम् ..७५..
    भवेदाचमनं चैव जर्जरग्रहणं तथा .
    उत्थाय मण्डलात्तूर्णं दक्षिणं पादमुद्धरेत् ..७६..
    वेधं तेनैव कुर्वीत विक्षेपं वामकेन च .
    पुनश्च दक्षिणं पादं पार्श्वसंस्थं समुद्धरेत् .. ७७..
    ततश्च वामवेधस्तु विक्षेपो दक्षिणस्य च .
    इत्यनेन विधानेन सम्यक्कृत्वा प्रदिक्षणम् .. ७८..
    भृङ्गारभृतमाहूय शौचं चापि समाचरेत् .
    यथान्यायं तु कर्तव्या तेन ह्याचमनक्रिया .. ७९..
    आत्मप्रोक्षणमेवाद्भिः कर्तव्यं तु यथाक्रमम् .
    प्रयत्नकृतशौचेन सूत्रधारेण यत्नतः .. ८०..
    सन्निपातसमं ग्राह्यो जर्जरो विघ्नजर्जरः .
    प्रदक्षिणाद्यो विज्ञेयो जर्जरग्रहणान्तकः ..८१..
    तृतीयः परिवर्तस्तु विज्ञेयो वै द्रुते लये .
    गृहीत्वा जर्जरं त्वष्टौ कला जप्यं प्रयोजयेत् .. ८२..
    वामवेधं ततः कुर्याद्विक्षेपं दक्षिणस्य च .
    ततः पञ्चपदीं चैव गच्छेत्तु कुतपोन्मुखः .. ८३..
    वामवेधस्तु तत्रापि विक्षेपो दक्षिणस्य तु .
    जर्जरग्रहणाद्योऽयं कुतपाभिमुखान्तकः .. ८४..
    चतुर्थः परिवर्तस्तु कार्यो द्रुतलये पुनः .
    करपादनिपातास्तु भव्न्त्यत्र तु षोडश .. ८५..
    त्र्यश्रे द्वादश पातास्तु भवन्ति करपादयोः .
    वन्दनान्यथ कार्याणि त्रीणि हस्तेन भूतले .. ८६..
    आत्मप्रोक्षणमद्भिश्च त्र्यश्रे नैव विधीयते .
    एवमुत्थापनं कार्यं ततस्तु परिवर्तनम् .. ८७..
    चतुरश्रं लये मध्ये सन्निपातैरथाष्टभिः .
    यस्या लघूनि सर्वाणि केवलं नैधनं गुरु .. ८८..
    भवेदतिजगत्यान्तु सा ध्रुवा परिवर्तनी .
    वार्तिकेन तु मार्गेण वाद्येनानुगतेन च .. ८९..
    ललितैः पादविन्यासैर्वन्द्या देवा यथादिशम् .
    द्विकलं पाअदपतनं पादचार्या गतं भवेत् . ९०..
    वामपादेन वेधस्तु कर्तव्यो नृत्तयोक्तृभिः .
    द्वितालान्तरविष्कम्भो विक्षेपो दक्षिणस्य च .. ९१..
    ततः पञ्चपदीं गच्छेदतिक्रान्तैः पदरथ .
    ततोऽभिवादनं कुर्याद्देवतानां यथादिशम् ..९२..
    वन्देत प्रथमं पूर्वां दिशं शक्राधिदैवताम् .
    द्वितीयां दक्षिणामाशां वन्देत यमदेवताम् .. ९३..
    वन्देत पश्चिमामाशां ततो वरुणदैवताम् .
    चतुर्थीमुत्तरामाशां वन्देत धनदाश्रयाम् .. ९४..
    दिशां तु वन्दनं कृत्वा वामवेधं प्रयोजयेत् .
    दक्षिणेन च कर्तव्यं विक्षेपपरिवर्तनम् ..९५..
    प्राङ्ग्मुखस्तु ततः कुर्यात्पुरुषस्त्रीनपुंसकैः .
    त्रिपद्या सूत्रभृद्रुद्रब्रह्मोपेन्द्राभिवादनम् .. ९६..
    दक्षिणं तु पदं पुंसो वामं स्त्रीणां प्रकीर्तितम् .
    पुनर्दक्षिणमेव स्यान्नात्युत्क्षिप्तं नपुंसकम् .. ९७..
    वन्देत पौरुषेणेशं स्त्रीपदेन जनार्दनम् .
    नपुंसक्पदेनापि तथैवाम्बुजसम्भवम् .. ९८..
    परिवर्तनमेवं स्यात्तस्यान्ते प्रविशेत्ततः .
    चतुर्थकारः पुष्पाणि प्रगृह्य विधिपूर्वकम् .. ९९..
    यथावत्तेन कर्तव्यं पूजनं जर्जरस्य तु .
    कुतपस्य च सर्वस्य सूत्रधारस्य चैव हि .. १००..
    तस्य भाण्डसमः कार्यस्तज्ज्ञैर्गतिपरिक्रमः .
    न तत्र गानं कर्तव्यं तत्र स्तोभक्रिया भवेत् .. १०१..
    चतुर्थकारः पूजां तु स कृत्वान्तर्हितो भवेत् .
    ततो गेयावकृष्टा तु चतुरश्रा स्थिता ध्रुवा .. १०२..
    गुरुप्राया तु सा कार्या तथा चैवावपाणिका .
    स्थायिवर्णाश्रयोपेता कलाष्टकविनिर्मिता .. १०३..
    [चतुर्थं पञ्चमं चैव सप्तमं चाष्टमं तथा .
    लघूनि पादे पङ्क्त्यान्तु सावकृष्टा ध्रुवा स्मृता .. ]
    सूत्रधारः पठेत्तत्र मध्यमं स्वरमाश्रितः .
    नान्दीं पदैर्द्वादशभिरष्टभिर्वाऽप्यलङ्कृताम् .. १०४..
    नमोऽस्तु सर्वदेवेभ्यो द्विजातिभ्यः शुभं तथा .
    जितं सोमेन वै राज्ञा शिवं गोब्राह्मणाय च .. १०५..
    ब्रह्मोत्तरं तथैवास्तु हता ब्रह्मद्विषस्तथा .
    प्रशास्त्विमां महाराजः पृथिवीं च ससागराम् .. १०६..
    राष्ट्रं प्रवर्धतां चैव रङ्गस्याशा समृद्ध्यतु .
    प्रेक्षाकर्तुर्महान्धर्मो भवतु ब्रह्मभाषितः .. १०७..
    काव्यकर्तुर्यशश्चास्तु धर्मश्चापि प्रवर्धताम् .
    इज्यया चानया नित्यं प्रीयन्तां देवता इति .. १०८..
    नान्दीपदान्तरेष्वेषु ह्येवमार्येति नित्यशः .
    वदेतां सम्यगुक्ताभिर्वाग्भिस्तौ पारिपार्श्विकौ .. १०९..
    एवं नान्दी विधातव्या यथावल्लक्षणान्विता .
    ततश्शुष्कावकृष्टा स्याज्जर्जरश्लोकदर्शिका .. ११०..
    नवं गुर्वाक्षराण्यादौ षड्लघूनि गुरुत्रयम् .
    शुष्कावकृष्टा तु भवेत्कला ह्यष्टौ प्रमाणतः .. १११..
    यथा -
    दिग्ले दिग्ले दिग्ले दिग्ले जम्बुकपलितकते तेचाम् .
    कृत्वा शुष्कावकृष्टां तु यथावद्द्विजसत्तमाः .. ११२..
    ततः श्लोकं पठेदेकं गम्भीरस्वरसंयुतम् .
    देवस्तोत्रं पुरस्कृत्य यस्य पूजा प्रवर्तते .. ११३..
    राज्ञो वा यत्र भक्तिः स्यादथ वा ब्रह्मणस्स्तवम् .
    गदित्वा जर्जरश्लोकं रङ्गद्वारे च यत्स्मृतम् .. ११४..
    पठेदन्यं पुनः श्लोकं जर्जरस्य विनाशनम् .
    जर्जरं नमयित्वा तु ततश्चारीं प्रयोजयेत् .. ११५..
    पारिपार्श्विकयोश्च स्यात्पश्चिमेनापसर्पणम् .
    अङ्किता चात्र कर्तव्या ध्रुवा मध्यलयान्विता .. ११६..
    चतुर्भिः सन्निपातैश्च चतुरश्रा प्रमाणतः .
    आद्यमन्त्यं चतुर्थं च पञ्चमं च तथा गुरु .. ११७..
    यस्यां ह्रस्वानि शेषाणि सा ज्ञेया त्वङ्किता बुधैः .
    अस्याः प्रयोगं वक्ष्यामि यथा पूर्वं महेश्वरः .. ११८..
    सहोमया क्रीडितवान्नानाभावविचेष्टतैः .
    कृत्वाऽवहित्थं स्थानं तु वामं चाधोमुखं भुजम् .. ११९..
    चतुरश्रमुरः कार्यमञ्चितश्चापि मस्तकः .
    नाभिप्रदेशे विन्यस्य जर्जरं च तुलाधृतम् .. १२०..
    वामपल्लवहस्तेन पादैस्तालान्तरोत्थितैः .
    गच्छेत्पञ्चपदीं चैव सविलासाङ्गचेष्टितैः .. १२१..
    वामवेधस्तु कर्तव्यो विक्षेपो दक्षिणस्य च .
    शृङ्गाररससंयुक्तां पठेदार्यां विचक्षणः .. १२२..
    चारीश्लोकं गदित्वा तु कृत्वा च परिवर्तनम् .
    तैरेव च पदः कार्यं पश्चिमेनापसर्पणम् .. १२३..
    पारिपार्श्विकहस्ते तु न्यस्य जर्जरमुत्तमम् .
    महाचारीं ततश्चैव प्रयुञ्जीत यथाविधि .. १२४..
    चतुरश्रा ध्रुवा तत्र तथा द्रुतलयान्विता .
    चतुर्भिस्सन्निपातैश्च कला ह्यष्टौ प्रमाणतः .. १२५..
    आद्यं चतुर्थमन्त्यं च सप्तमं दशमं गुरु .
    लघु शेषं ध्रुवापादे चतुर्विंशतिके भवेत् .. १२६..
    (यथा-)
    पादतलाहतिपातितशैलं
    क्षोभितभूतसमग्रसमुद्रम् .
    ताण्डवनृत्यमिदं प्रलयान्ते
    पातु जगत्सुखदायि हरस्य .. १२७..
    भाण्डोन्मुखेन कर्तव्यं पादविक्षेपणं ततः .
    सूचीं कृत्वा पुनः कुर्याद्विक्षेपपरिवर्तनम् .. १२८..
    अतिक्रान्तैः सललितैः पादैर्द्रुतलयान्वितैः .
    त्रितालान्तरमुत्क्षेपैर्गच्छेत्पञ्चपदीं ततः .. १२९..
    तत्रापि वामवेधस्तु विक्षेपो दक्षिणस्य च .
    तैरेव च पदैः कार्यं प्राङ्मुखेनापसर्पणम् .. १३०..
    पुनः पदानि त्रीण्येव गच्छेत्प्राङ्मुख एव तु .
    ततश्च वामवेधः स्याद्विक्षेपो दक्षिणस्य च .. १३१..
    ततो रौद्ररसं श्लोकं पादसंहरणं पठेत् .
    तस्यान्ते तु त्रिपद्याथ व्याहरेत्पारिपार्श्विकौ .. १३२..
    तयोरागमने कार्यं गानं नर्कुटकं बुधैः .
    तथा च भारतीभेदे त्रिगतं सम्प्रयोजयेत् .. १३३..
    विदूषकस्त्वेकपदां सुत्रधारस्मितावहाम् .
    असम्बद्धकथाप्रायां कुर्यात्कथनिका ततः .. १३४..
    (वितण्डां गण्डसंयुक्तां तालिकाञ्च प्रयोजयेत् .
    कस्तिष्ठति जितं केनेत्यादिकाव्यप्ररूपिणीम् ..
    पारिपार्श्वकसञ्जल्पो विदूषकविरूपितः .
    स्थापितः सूत्रधारेण त्रिगतं सम्प्रयुज्यते ..)
    प्ररोचना च कर्तव्या सिद्धेनोपनिमत्रणम् .
    रङ्गसिद्धौ पुनः कार्यं काव्यवस्तुनिरूपणम् .. १३५..
    सर्वमेव विधिं कृत्वा सूचीवेधकृतैरथ .
    पादैरनाविद्धगतैर्निष्क्रामेयुः समं त्रयः .. १३६..
    एवमेष प्रयोक्तव्यः पूर्वरङ्गो यथाविधि .
    चतुरश्रो द्विजश्रेष्ठास्त्र्यश्रं चापि निबोधत .. १३७..
    अयमेव प्रयोगः स्यादङ्गान्येतानि चैव हि .
    तालप्रमाणं संक्षिप्तं केवलं तु विशेषकृत् .. १३८..
    शम्या तु द्विकला कार्या तालो ह्येककलस्तथा .
    पुनश्चैककला शम्या सन्निपातः कलाद्वयम् .. १३९..
    अनेन हि प्रमाणेन कलाताललयान्वितः .
    कर्तव्यः पूर्वरङ्गस्तु त्र्यश्रोऽप्युत्थापनादिकः .. १४०..
    आद्यं चतुर्थं दशममष्टमं नैधनं गुरु .
    यस्यास्तु जागते पादे सा त्र्यश्रोत्थापिनी ध्रुवा .. १४१..
    वाद्यं गतिप्रचारश्च ध्रुवा तालस्तथैव च .
    संक्षिप्तान्येव कार्याणि त्र्यश्रे नृत्तप्रवेदिभिः .. १४२..
    वाद्यगीतप्रमाणेन कुर्यादङ्गविचेष्टितम् .
    विस्तीर्णमथ संक्षिप्तं द्विप्रमाणविनिर्मितम् .. १४३..
    हस्तपादप्रचारस्तु द्विकलः परिकीर्तितः .
    चतुरश्रे परिक्रान्ते पाताः स्युः षोडशैव तु .. १४४..
    त्र्यश्रे द्वादश पातास्तु भवन्ति करपादयोः .
    एतत्प्रमाणं विज्ञेयमुभयोः पूर्वरङ्गयोः .. १४५..
    केवलं परिवर्ते तु गमने त्रिपदी भवेत् .
    दिग्वन्दने पञ्चपदी चतुरश्रे विधीयते .. १४६..
    आचार्यबुद्ध्या कर्तव्यस्त्र्यश्रस्तालप्रमाणतः .
    तस्मान्न लक्षणं प्रोक्तं पुनरुक्तं भवेद्यतः .. १४७..
    एवमेष प्रयोक्तव्यः पूर्वरङ्गो द्विजोत्तमाः .
    त्र्यश्रश्च चतुरश्रश्च शुद्धो भारत्युपाश्रयः .. १४८..
    एवं तावदयं शुद्धः पूर्वरङ्गो मयोदितः .
    चित्रत्वमस्य वक्ष्यामि यथाकार्यं प्रयोक्तृभिः .. १४९..
    वृत्ते ह्युत्थापने विप्राः कृते च परिवर्तने .
    चतुर्थकारदत्ताभिः सुमनोभिरलङ्कृते .. १५०..
    उदात्तैर्गानैर्गन्धर्वैः परिगीते प्रमाणतः .
    देवदुन्दुभयश्चैव निनदैयुर्भृशं यतः .. १५१..
    सिद्धाः कुसुममालाभिर्विकिरेयुः समन्ततः .
    अङ्गहारैश्च देव्यस्ता उपनृत्येयुरग्रतः .. १५२..
    यस्ताण्डवविधिः प्रोक्तो नृते पिण्डीसमन्वितः .
    रेचकैरङ्गहारैश्च न्यासोपन्याससंयुतः .. १५३..
    नान्दीपदानां मध्ये तु एकैकस्मिन्पृथक्पृथक् .
    प्रयोक्तव्यो बुधैः सम्यक्चित्रभावमभीप्सुभिः .. १५४..
    एवं कृत्वा यथान्यायं शुद्धं चित्रं प्रयत्नतः .
    ततःपरं प्रयुञ्जीत नाटकं लक्षणान्वितम् .. १५५..
    ततस्त्वन्तर्हिताः सर्वा भवेयुर्दिव्ययोषितः .
    निष्क्रान्तासु च सर्वासु नर्तकीषु ततः परम् .. १५६..
    पूर्वरङ्गे प्रयोक्तव्यमङ्गजातमतःपरम् .
    एवं शुद्धो भवेच्चित्रः पूर्वरङ्गो विधानतः .. १५७..
    कार्यो नातिप्रसङ्गोऽत्र नृतागीतविधिं प्रति .
    गीते वाद्ये च नृत्ते च प्रवृत्तेऽतिप्रसङ्गतः .. १५८..
    खेदो भवेत्प्रयोक्तॄणां प्रेक्षकाणां तथैव च .
    खिन्नानां रसभावेषु स्पष्टता नोपजायते .. १५९..
    ततः शेषप्रयोगस्तु न रागजनको भवेत् .
    (लक्षनेन विना बाह्यलक्षणाद्विस्तृतं भवेत् ..
    लोकशास्त्रानुसारेण तस्मान्नाट्यं प्रवर्तते .. )
    त्र्यश्रं वा चतुरश्रं वा शुद्धं चित्रमथापि वा .. १६०..
    प्रयुज्य रङ्गान्निष्क्रामेत्सूत्रधारः सहानुगः .
    (देवपार्थिवरङ्गानामाशीर्वचनसंयुताम् ..
    कवेर्नामगुणोपेतां वस्तूपक्षेपरूपिकाम् .
    लघुवर्णपदोपेतां वृत्तैश्चित्रैरलङ्कृताम् ..
    अन्तर्यवनिकासंस्थः कुर्यादाश्रावणां ततः .
    आश्रावनावसाने च नान्दीं कृत्वा स सूत्रधृत् ..
    पुनः प्रविश्य रङ्गं तु कुर्यात्प्रस्तावनां ततः .)
    प्रयुज्य विधिनैवं तु पूर्वर~गं प्रयोगतः .. १६१..
    स्थापकः प्रविशेत्तत्र सूत्रधारगुणाकृतिः .
    स्थानं तु वैष्णवं कृत्वा सौष्ठवाञ्गपुरस्कृतम् .. १६२..
    प्रविश्य रङ्गं तैरेव सूत्रधारपदैर्व्रजेत् .
    श्थापक्स्य प्रवेशे तु कर्तव्यऽर्थानुगा ध्रुवा .. १६३..
    त्र्यश्रा वा चतुरश्रा वा तज्ज्ञैर्मध्यलयान्विता .
    कुर्यादनन्तरं चारीं देवरह्मणशंसिनीम् .. १६४..
    सुवाक्यमधुरैः श्लोकेर्नानाभसवरसान्वितैः .
    प्रसाद्य रङ्गं विधिवत्कवेर्नाम च कीर्तयेत् .. १६५..
    प्रस्तवाअ. ततः कुर्यात्काव्यप्रख्यापनाश्रयाम् .
    उद्धात्यकादि कर्तव्यं काव्योपक्षेपणाश्र्यम् ..१६६..
    दिव्ये दिव्याश्रयो भूत्वा मानुषे मानुषाश्रयः .
    दिव्यमानुषसंयोगे दिव्यो वा मानुषोऽपि वा .. १६७..
    मुखबीजानुसदॄशं नानामार्गसमाश्रयम् .
    आआविधैरुपक्षेपैः काव्योपक्षेपणं भवेत् ..१६८..
    प्रस्ताव्यैवं तु निष्क्रामेत्काव्यप्रस्तावकस्ततः .
    एवमेष प्रयोक्तव्यः पूर्वरङ्गो यथाविधि .. १६९..
    य इमं पूर्वरङ्गं तु विधिनैव प्रयोजयेत् .
    नाशुभं प्राप्नुयात्किञ्चित्स्वर्गलोकं च गच्छति .. १७०..
    यश्चापि विधिमुत्सृज्य यथेष्टं सम्प्रयोजयेत् .
    प्राप्नोत्यपचयं घोरं तिर्यग्ग्योनिं च गच्छति .. १७१..
    न तथाऽग्निः प्रदहति प्रभञ्जनसमीरतः .
    यथा ह्यप्रयोगस्तु प्रयुक्तो दहति क्षणात् .. १७२..
    इत्येवावन्तिपाञ्चालदाक्षिणात्यौढ्रमागधैः .
    कर्तव्य पूर्वरङ्गस्तु द्विप्रमाणविनिर्मितः .. १७३..
    एष वः कथितो विप्राः पूर्वरङ्गाश्रितो विधिः .
    भूयः किं कथ्यतां सम्यङ्नाट्यवेदविधिं प्रति .. १७४..
    इति भारतीये नाट्यशास्त्रे पूर्वरङ्गप्रयोगो नाम पञ्चमोऽध्यायः .

    Encoded by Padmakar Dadegaonkar dpadmakar@hotmail.com


कोई टिप्पणी नहीं: